Co je to schéma?
Schéma je hluboce zakořeněný vzorec, obsahující kognitivní, afektivní a behaviorální složku. Pokud dojde k situaci, která aktivuje schéma můžeme tyto složky monitorovat:
Kognitivní: Jak situaci hodnotíme, co si o ní myslíme, jaké máme představy o tom jak bude dále probíhat a co předpokládáme, že se bude dít s námi;
Afektivní: Emocionální odpověď na tuto situaci- jak se v této situaci zpravidla cítíme;
Behaviorální: Jak v této situaci zpravidla zachováme (můžeme využívat více strategií)-
Na aktivaci Schéma reagujeme specifickým způsobem prostřednictvím Schéma modů.
Kognitivní: Jak situaci hodnotíme, co si o ní myslíme, jaké máme představy o tom jak bude dále probíhat a co předpokládáme, že se bude dít s námi;
Afektivní: Emocionální odpověď na tuto situaci- jak se v této situaci zpravidla cítíme;
Behaviorální: Jak v této situaci zpravidla zachováme (můžeme využívat více strategií)-
Na aktivaci Schéma reagujeme specifickým způsobem prostřednictvím Schéma modů.
Jak schéma vzniká?

Jeffrey E. Young (1994) na základě svých analýz a práce s klienty identifikoval 5 základních emocionálních potřeb jedince/dítěte:
– Potřeba bezpečné vazby k druhým (potřeba lásky, péče, bezpečí,jistoty a stability);
– Potřeba autonomie, kompetence a vlastní identity;
– Potřeba realistických hraníc a jejich dodržování;
– Potřeba svobody ve vyjadřování vlastních emocí (a jejich uznání);
– Potřeba spontánnosti, hravosti a zábavy.
Každý jedinec/ dítě má velmi individuální míru, do jak je třeba tyto potřeby naplňovat.
Hovoříme-li o maladaptivním schéma (schéma, které nám v současné době spíše škodí, než prospívá), musíme předpokládat, že některá z našich primárních emocionálních potřeb v dětství nebyla naplňována tak, jak by bylo třeba.
Jeffrey E. Young (1994) dále definoval, jakým způsobem mohlo dojít k neideálnímu naplnění těchto bazálních potřeb a vzniku schéma:
a) toxická frustrace bazálních potřeb;
b) traumatizace nebo viktimizace;
c) přílišné uspokojování některých potřeb
d) identifikace se „špatnými“ vzory.
– Potřeba bezpečné vazby k druhým (potřeba lásky, péče, bezpečí,jistoty a stability);
– Potřeba autonomie, kompetence a vlastní identity;
– Potřeba realistických hraníc a jejich dodržování;
– Potřeba svobody ve vyjadřování vlastních emocí (a jejich uznání);
– Potřeba spontánnosti, hravosti a zábavy.
Každý jedinec/ dítě má velmi individuální míru, do jak je třeba tyto potřeby naplňovat.
Hovoříme-li o maladaptivním schéma (schéma, které nám v současné době spíše škodí, než prospívá), musíme předpokládat, že některá z našich primárních emocionálních potřeb v dětství nebyla naplňována tak, jak by bylo třeba.
Jeffrey E. Young (1994) dále definoval, jakým způsobem mohlo dojít k neideálnímu naplnění těchto bazálních potřeb a vzniku schéma:
a) toxická frustrace bazálních potřeb;
b) traumatizace nebo viktimizace;
c) přílišné uspokojování některých potřeb
d) identifikace se „špatnými“ vzory.
Schématerapie člení tyto schémata do 5 hypotetických oblastí, které reflektují to, která oblast potřeby nebyla při vzniku schéma naplňována ideálním způsobem.
Zdroje:
Young, J. E. 1994. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota: Proffesional Resource Exchange
Rafaeli, Bernsetin,Young, 2011. Schema Therapy. Taylor & Francis Ltd
Simpson, Smith, 2019. Schema therapy for Eating disorder. Taylor & Francis Ltd
Jacob, Gitta; Genderen, Hannie van;Seebauer, Laura,2015. Breaking Negative Thinking Patterns. Wilie Blackwell
Farrell, Joan M., Shaw, Ida A, 2018. Experiencing Schema Therapy fom Inside Out. The Guilford Press
https://www.sydneyschematherapy.com.au/, https://schematherapysociety.org/, www.schematherapyonline.com
Young, J. E. 1994. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota: Proffesional Resource Exchange
Rafaeli, Bernsetin,Young, 2011. Schema Therapy. Taylor & Francis Ltd
Simpson, Smith, 2019. Schema therapy for Eating disorder. Taylor & Francis Ltd
Jacob, Gitta; Genderen, Hannie van;Seebauer, Laura,2015. Breaking Negative Thinking Patterns. Wilie Blackwell
Farrell, Joan M., Shaw, Ida A, 2018. Experiencing Schema Therapy fom Inside Out. The Guilford Press
https://www.sydneyschematherapy.com.au/, https://schematherapysociety.org/, www.schematherapyonline.com
Stránky: 1 2